Ensimmäinen ikinä. En olisi aikaisemmin uskonut missään vaiheessa kirjoittavani omaa blogia. Aikaisemmat kokemukseni blogeista rajoittuvatkin muutamaan vahingossa luettuun, eikä tätä kirjoittaessa asia ole juurikaan muuttunut. Tämä blogi on perustettu opintoja, tarkemmin ottaen johtamisen ajankohtaisteema-opintojaksoa varten ja jo tässä vaiheessa opintojakson toteutus blogimuodossa vaikuttaa vähintäänkin mielenkiintoiselta. Blogialustoja tuntuu tänä päivänä olevan vaikka kuinka paljon, joten miksi valitsin itselleni juuri tämän alustan? Joissain asioissa yksinkertaisuus ratkaisee ja ensikertalaiselle tämä tuntui hyvinkin tärkeältä. Kävin tutustumassa pariin muuhunkin alustaan, joihin rekisteröityminen olisi vaatinut muutakin, kuin pelkän käyttäjänimen ja salasanan keksimisen. Lisäksi alustan kotimaisuus vaikutti ratkaisuuni, loi tietynlaisen turvallisuuden tunteen.

Mikä ihmeen blogi?
Olen siis joskus aikaisemminkin kuullut puhuttavan blogeista, mutta en saanut hahmotettua, millainen blogi oikeasti on. Ei muuta kuin Google kuumaksi. Blogi sosiaalisen median kanavana eroaa hieman muista yleisimmistä, kuten Facebook, Twitter yms. Blogi on monipuolinen, ikään kuin Hesarin yleisöpalstan vuodatus sekoitettuna muuhun someen. Blogi on kuin nettipäiväkirja, jossa pystyy parhaimmillaan käsittelemään asioita syvällisemmin kuin muualla somessa, antamaan henkilökohtaisen näkökulman asioille. Wikipedia tietää kertoa, että blogia on sanottu ”aivan uudeksi mediaksi” (myönnetään, että Wikipedia ei välttämättä ole se absoluuttinen totuus, mutta tämä kuulosti hyvältä). Blogeja löytyy hyvinkin erilaisia: ruoka-, matka-, äitiys-, fitness-, fatnessblogeja, you name it. Myös yritystasolla ollaan heräämässä nykyaikaan ja yritysblogeja on alettu jossain määrin käyttää osana johtamisen välineitä.

Blogi johtamisvälineenä
Pystytäänkö blogikirjoituksilla oikomaan perinteisiä johtamisen työkaluja, kuten kokouksia, palavereja, kehitys- käytävä- ja muita keskusteluja tai sisäisiä tiedotteita? Blogikirjoituksilla voi tuoda esiin omat mielipiteensä ja jossain määrin yleisiä asioita työyhteisöstä, mutta kovin syvälle yrityksen ja työntekijöiden asioihin ei voida mennä jo lain puitteissa. Riippuen yrityksestä ja alasta, blogilla pystytään varmasti luomaan uusia näkökulmia näihin. Blogilla pystyisi varmasti parhaimmillaan ajamaan saman asian, kuin jotkut palaverit ja sisäiset tiedotteet. En kuitenkaan usko, että blogi voisi korvata perinteisiä alais-esimies- kontakteja, kuten esimerkiksi kehityskeskusteluja.

Blogin hyödyntäminen johtamisvälineenä omassa työssäni
Työskentelen varastoesimiehen tehtävissä, joten tämä koskettaa konkreettisesti omaa työtäni. En näkisi, että blogi toimisi elintarvikevaraston kaltaisessa ympäristössä johtamisvälineenä ainakaan samalla tavalla, kuten esimerkiksi toimistoympäristössä. Tämän kaltainen väline voisi kuitenkin olla kokeilemisen arvoinen. Uskoisin, että noin 99 % logistiikkatyöntekijöistämme omistaa vähintään älypuhelimen, jolla saisi blogin luettua. Blogin avulla työntekijät saisivat mahdollisesti uutta näkökulmaa työhönsä ns. porrasta ylempää, ymmärtämään ja avartamaan näkemystään siitä, mitä oman työn ympärillä ja sen ulkopuolella tapahtuu. Saattaisin blogin antaman informaation myötä välttyä joidenkin pitkäveteisten palavereiden pitämiseltä, joka sinänsä kuulostaa jopa houkuttelevalta. Joillakin työntekijöistä saattaisi jopa käsitys ja mielipide omasta esimiehestä muuttua positiivisempaan suuntaan, tietysti riippuen blogin sisällöstä. Entä voisiko blogini olla videomuodossa? Videolla saa tuotua esille ilmeitä ja eleitä, jotka saattavat katsojalle kertoa enemmän kuin tuhat sanaa. En kuitenkaan usko, että itse tuottaisin videoblogia, eivätköhän työntekijät saa katsella naamaani muutenkin kyllästymiseen asti.